Imunita a energie

Pokud se zrovna pereš s chřipkou, nebo podobným na životě ohrožujícím hnusem, věz, že pro tebe mám sadu triků, jak z boje vyjít jako vítěz a nadále stát neohrožený. Když jsem sám hledal pomoc a pátral po něčem, co by mě uchránilo před pravidelným frkáním, horečkami a ztrátou energie, obrátil jsem se tam, kam se obrací každý silný muž dneška – na Instagram!

Předesílám, že všemu, s čím vás níže seznámím, předchází vždy zdravý životní styl obecně. Strava a to, jak máme nastavený svůj vlastní režim, je hlavním faktorem našeho zdraví a energie. Genetika je přeceňována a výmluvy na ní jsou jen – no jen výmluvy. Potravinové doplňky jsou nadstavbou. Všimněte si, že mnoho kvalitních suplementů nejsou ničím jiným, než koncentrovanou dávkou toho, co byste získali ze stravy, když by byla rozumně nastavená.

Dalším faktorem je spánek a vnímání sebe sama. Hlavně lidé ve městech by se měli naučit restartovat systém, začít se více vnímat, naslouchat signálům těla a umět zpomalit, případně to tempo a nepřirozený životní styl co nejlépe kompenzovat aktivním odpočinkem v přírodě a kvalitní potravou a kvalitním spaním. Tomu se nevyrovnají žádné zkratky a okamžitá řešení.
Spánek je z hlediska regenerace, obranyschopnosti a přirozeně nejsilnějšího detoxu velmi důležitý a než lidé začnou řešit doplňky stravy, nebo léky, měli by se postarat o jeho kvalitu. Zopakuji tady známé pravdy, které málokdo dodržuje. Místnost na spaní by měla být tmavá, chladná, čerstvě vyvětraná. Žádná blikající světélka a podobně. Hodinu před spaním bychom měli být v klidu, číst si, meditovat, dát relaxovaný strečink, popíjet bylinkový čaj. Je to docela podobné tomu rituálu se sklenkou červeného a filmem, ale jen zdánlivě. Choďte spát max v deset, vaše já vám poděkuje. Nejde to? Tak si to zařiďte tak, aby to šlo! V zimě spěte déle, klidně 9-10 hodin, v létě stačí kratší doba, 6-8.

Do zdravého těla a teď mám na mysli celek, nikoliv jen fyzické tělo, se nemoc jen tak nepustí. Pokud jste pravidelně nemocní, padnete s každou vlnou chřipky do postele a válčíte s nízkou hladinou energie, je na místě se zamyslet, co je ve vašem případě nastaveno špatně.

Jak na silnou imunitu

Níže představuji své vlastní a také vaše tipy na to, jak posílit imunitu a bojovat s nachlazením a dalšími oslabujícími viry a také jak udržet hladinu energie na solidní úrovni.

Voda

Pití dává smysl jako prevence i po propuknutí nemoci. V prvním případě dodržování pitného režimu udržuje člověk sliznice ve formě a tím komplikuje bordelu a bakteriím úspěšný útok. Plus má krev správnou hustotu a všechno běží (plave) jak na drátkách. Btw víte někdo jak jako vzniklo tohle přísloví s drátkama?
Co chcete je kvalitní, čistá voda. Filtrujte si ji doma, použijte vlastní vrt, vyhledejte si prameny, kde je možné vodu čerpat, případně kupujte vodu v kvalitě pro kojence.
Nemusíte se utápět v hektolitrech, pijte s rozumem, ale pijte. Tím spíš, pokud trénujete. Ačkoliv je v zimním období menší žízeň, je potřeba tekutiny doplňovat tak jako tak. Myslete na to, nastavte si upomínky, navykněte si na pár sklenic čisté vody za den. Pijte vodu ráno po probuzení, například s vymačkanou šťávou z citronu. Pokud vám ráno nesedne studená voda, není to vodou, je to vámi. V přírodě také každý neměl k dispozici horké prameny. Pracujte na tom, pijte po douškách a pokud vám studená voda po ránu nesedí, zamyslete se nad pročištěním organismu a nastavení optimálnějšího stravování.

Pobyt v přírodě

Skutečně prospívá a dokonce existují předepsané lesní koupele, tedy vycházky do lesa, které prokázaně léčí. Po takovém výletu je člověk nejen příjemně relaxovaný, ale skutečně posiluje imunitu a zvyšuje procento bílých krvinek v krvi. Takže jednoznačně zařadit. Pro obyvatele velkých měst nutnost.

Sex a vzájemná podpora imunity

Odolnost vůči virům pravidelný sex podle všeho podporuje. Vyplaví se po něm větší množství imunoglobulinu, což v imunitním systému hraje podstatnou roli. Navíc se navzájem ovlivňujete co se bakterií týče a to je také plus. Dopřávejte si často, budete méně nemocní. Zuzka, která mi tenhle tip poslala říkala doslova: “Furt!”.
Pokud by se muži cítili při aplikaci “furt” oslabení, mohou zkusit zapracovat na tantrickém milování, kdy energii doplňují a ne naopak. O tom jindy.

Sauna a otužování

Stejně jako pobyt v lesích a hájích, zvyšuje saunování podíl bílých krvinek. Zlepšuje se cirkulace, roztáhnou se kapiláry a díky pocení se tělo zbavuje toxinů. Saunovat se dá i v počátku onemocnění pro urychlení procesu uzdravení (záleží na okolnostech).  Co na vaše pokašlávání a frkání v sauně řeknou přísedící holé zadky bych si asi dokázal tipnout. Sauna se ve vašich tipech také opakovala, takže je to tu samej exibouš, jak se zdá, nicméně to funguje.
Saunování víc jak třikrát týdně údajně dokáže snížit riziko nachlazení a chřipky až o 60%.
O otužování jsem už psal tady.

Méně cukru

Markét mě společně s předáním jejího tipu hned zpražila, že se nemám denně cpát kilem cukru, což na moment výrazně ochladilo můj vztah k ní, ale ustál jsem to a odpustil ji. Myslela to dobře, konzumace nadměrného množství cukru zatěžuje slinivku břišní, jeden z nejdůležitějších orgánů, jehož správná nebo naopak nesprávná funkce velmi ovlivňuje kvalitu života a zdraví. Takže zde má tenhle tip samozřejmě své místo. Více o slinivce například zde.

Akupunktura a psychosomatika

Co se psychosomatiky týče, čím dál více si lidé uvědomují, že mysl má na tělo výrazný vliv. A všichni známe rčení jako: “Ve zdravém těle zdravý duch.” nebo “Veselá mysl, půl zdraví.”.
Trochu mě překvapilo, že s tímhle ezotipem přišel Richard, maestro hranolkových legín, dřepař Železné Koule a principál dekadentního humoru. Na druhou stranu, nechat se opíchat a myslet při tom na něco hezkýho, jo vlastně jo, sedí to na něj.
Osobně jsem akupunkturu nezkoušel a nejspíš ani nebudu, nicméně věřím v její sílu. Stále se jedná o to samé. Nervová centra a důležité body v těle, meridiány, čakry, fasciální dráhy, mnoho různých úhlů pohledů na podobné a spolu související téma. Léty prověřené postupy.
Psychosomatika je mi v současné době bližší. Čím více pracuji se sebou samým, s meditacemi, jógou a soustředěním, tím více cítím, že hlavou a tím jak se cítíme a jak smýšlíme, dokážeme ovlivnit neuvěřitelně mnoho. Vlastní zdraví, vlastní život.

Nejsem odborník ani na jedno a na studium by bylo potřeba víc času. Budu rád, když mi k tomu dáte svůj feedback, pokud už jste více zasvěcení. Pomáhá někomu z vás akupunktura, nebo psychosomatika?

Zeleninové a ovocné smoothie

Už je to nějaký pátek, co mnoho lidí začala mixovat, odšťavňovat a srát sousedy kuchyňskýma robotama v šest ráno. Tady není moc co rozepisovat. Ovoce a zelenina se na podporu zdraví a imunity hodí, to bez debat. Osobně bych tyhle koktejly zařadil spíš večer, než ráno, pokud se bavíme o období zimy. V létě klidně i ráno.

Česnek

Jsem rád, že zazněl česnek, díky! Mám ho rád, cpu ho všude krom krupicové kaše a je to neprávem zanedbávaná lokální super potravina. No, možná dnes už není zanedbávaná.

Alicin, jenž je obsažen v česneku a je jedním z nejsilnějších přírodních antibiotik, se vstřebává do těla z trávicího traktu a dostává se do celého těla, kde má pozitivní účinky na organizmus. Česnek je velmi bohatý na vitamin C, vitamin B6 a mangan. Prokazatelně zlepšuje funkce imunitního systému a je jednou z fungujících variant obrany proti upírům. Za mě deset z deseti.

Rakytník

Na těchhle bobulích si osobně nefrčím, ale znám lidi, kteří ano. Rakytník mezi tipy na podporu imunity a energie určitě patří. Má 10x více vitamínu C než pomeranč a mnoho dalších léčivých látek. Rakytníkový olej byl používán ruskými kosmonauty jako vitamínový doplněk a ochrana před zářením a první zmínka o Rakytníku je už z tibetského díla „rGyud bzi“ (čtyři knihy lékopisů), od Yu Tuo Yuan Dan Kong Bu, psaného mezi 773 – 783 našeho letopočtu. Takže ač zažívá Rakytník boom až v poslední době, nebo alespoň já mám ten pocit, je znám poměrně dlouho.

Z Rakytníku se připravuje sirup, džem, olej, nebo třeba likér. Obsahuje kromě vitamínu C ještě také vitamín B – B1, B2, B6, B3 ( nikotinamid, vitamin PP) udržující harmonickou funkci centrální nervové soustavy. zdroj wiki

Kurkuma

Jakékoliv léčení během mého života na Bali vždy doprovázely džusy z kurkumy. Kurkumě se někdy přezdívá žlutý zázvor a je součástí snad všech Curry směsí. Má výrazné protizánětlivé a antioxidační účinky. Má pozitivní vliv na mozek a pomáhá proti nádorovým onemocněním. Kurkumin, obsažený v Kurkumě, dle výzkumů dokonce dokáže ovlivnit i DNA a RNA. Má schopnost modifikovat velké množství genů. Kurkumin dokáže ovlivnit i hormony a neurotransmitery. Posiluje imunitu, protože podporuje protizánětlivé procesy v organismu. Má také pozitivní vliv na psychiku a může podpořit v boji proti depresím.

Abyste z kurkumy dostali pokud možno co nejvíc, je potřeba ji povařit, podávat společně s černým pepřem, který podpoří vstřebávání a součástí by měl být tuk, jelikož kurkumin je rozpustný v tucích.

Kapky Lichořeřišnice

Řeřicha Kapucínská, nebo Řeřicha Otáčivá a pro účely léčby pěstovaná Lichořeřišnice Větší. Tohle jsem slyšel prvně a tak jsem do internetů zabrousil vyloženě se zájmem. Jak se zdá, tahle rostlinka původem z Jižní Ameriky je skoro kouzelná a účinně pomáhá nejen proti zánětům. Tip od Diany.

“Lichořeřišnice účinně působí proti všem 46 kmenům stafylokokových bakterií způsobujících zánětlivá onemocnění močových cest a ledvin. Léčitelé i lékaři zaznamenávají obrovské úspěchy v použití lichořeřišnice v boji s obtížně léčitelným zlatým stafylokokem, který je schopen odolávat i silným antibiotikům a zdraví nakažených ohrožuje i po mnoho let a v mnoha úrovních organismu.” více zde

Selzin

Michala doporučila Selzin, což je doplněk stravy a kombinuje Selen, Zinek a mix vitamínů. Selzin byl Míše doporučen lékařem na podporu imunity a prý měla brát trojnásobné množství v případě, že cítila náznak blížící se nemoci. Recenze na internetu skutečně potvrzují úspěšnou podporu ve chřipkových obdobích. Opět, všechny obsažené vitaminy a minerály mají silné antioxidační účinky, které chrání organizmus před negativním vlivem škodlivých látek.

Zinek je na každý pád něco, co bych sám doporučil suplementovat, hlavně mužům. Jsme nyní svědky úpadku testosteronu a Zinek by mohl situaci pomoct vyřešit. Berte nejlépe ráno, na lačno. Ženy 15mg a muži 50mg.

Ajuvérdský bylinný čaj Samahan

Opět tip od našeho Richarda, ten kluk se vyzná. Honosí se tvorbou nenachladitelných. Ten čaj, ne Richard. Zkuste a uvidíte. Složení má zajímavé: zázvor, zázvorník lékařský, pepř černý, pepř dlouhý, kalumbské dřevo, premna herbacea, hedyotis herbacea, Evolvulus Alsinoides Linn, Lékořice, Kmín, Koriandr, Nesměna Cévnatá, Ajowan, Galgán Velký. Více info zde.

Pitná rašelina

Ač je rašelina profláklá už desítky let a lékaři ji prý používají k léčbě onemocnění žaludku a střev, sám jsem o ni doteď neslyšel. Takže díky Štěpánovi za tip.

O rašelině se píše, že vyživuje, detoxikuje a hojí. Podporuje léčebné procesy, blokuje bakterie v trávicím systému, posiluje a detoxikuje organismus, působí protizánětlivě a normalizuje hodnotu pH.

Skládá se z 97% z rozložených organických těl bylin a ostatních rostlin s vysokou koncentrací huminových kyselin, minerálů, stopových prvků, aminokyselin, rostlinných hormonů a mastných kyselin. Prostě mňamka! Pokud se vám nesbíhají sliny, nezoufejte, dá se použít i ve formě klystýru.
Recenze jsou na ní pozitivní a já sám věřím, že má smysl ji minimálně vyzkoušet a také to časem udělám.

Křemelína

Tenhle tip nepřišel odnikud, na Křemelínu jsem si vzpomněl v souvislosti s rašelinou. V těle pomáhá třemi způsoby.

Absorbuje. Při zvětšení 7000x je vidno, že má Křemelína tvar válečků plných malých otvorů. Tyto válečky mají velice silný negativní náboj. Jak se tyto miliony malých válečků pohybují skrze žaludek a trávicí trakt, přitahují a absorbují bakterie, houby, prvoky, viry, pesticidy a zbytky jiných chemických látek, E-Coli a těžké kovy. Tyto toxiny jsou chyceny a vyplaveny ven z těla. Kromě toho jsou i větší paraziti, kteří mohou žít v trávicím ústrojí poškozeni křemelinou a později vyloučeni z organizmu.

Čistí. Na stupnici tvrdosti, kde je diamant na stupni 9, tak křemelina je na 7 stupni. To je důležité, protože jak tyto miliony drobných, tvrdých a ostrých válců křemeliny, prochází tenkým a tlustým střevem, a čistí jejich stěny. Po pouhých několika měsících užívání křemeliny, už údajně není stěna střeva potažená hlenem a v něm usazenými plísněmi. Potraviny a živiny se lépe vstřebávají do krevního oběhu.

Vyživuje. Křemelina obsahuje 15 přirozeně se vyskytujících minerálů, které jsou vynikající pro tělo. Tyto minerály podporují zdravější a lesklejší vlasy, kůži a nehty. Přísun minerálů do organizmu poskytne tělu více dobré energie a vytrvalosti. Malé množství křemeliny se dostane a vstřebává do krevního oběhu jako oxid křemičitý. Jednou z výhod křemíku je, že pomáhá ničit tuky. zdroj

Půst

Na závěr ještě přidám půst. Každý týden jeden den půstu, každého půl roku vícedenní očista. Nejsem sám, kdo má s postěním dobré zkušenosti a téměř v každé kultuře jsou období svátků a postění se. Často na jaře. Náhoda? Nemyslím si 🙂

Skutečný a fungující detox nastává ve chvíli, kdy má tělo prostor k očistě a nemusí se zabývat novou potravou, kterou máme ve zvyku do sebe cpát každou půl hodinu.

Začněte zvolna. Tím, že se nenasnídáte a posunete první jídlo třeba až na odpoledne. Později zkuste mít jako první jídlo večeři. Podpořit očistu při postění můžete čerstvými, doma připravenými zeleninovými šťávami, čajem a samozřejmě dostatkem čisté vody.
Nejen, že se zbavíte toho nutkání do sebe neustále něco futrovat, ale uděláte navíc hodně pro své zdraví. A uvidíte, že se budete cítit skvěle! Doporučuji si půst nastavit na den, který máte hodně busy a hodí se vám jednak ušetřený čas a také si na jídlo nemáte kdy vzpomenout. Postit se v neděli na gauči by vás stálo mnohem více disciplíny.

Takže suma sumárum

  • pijte dostatek čisté vody
  • kvalitně spěte
  • choďte do přírody
  • jezte skutečné potraviny, bohaté na mikroživiny
  • zelenina a ovoce
  • sauna/otužování
  • ráno na lačno zinek/selzin
  • česnek, kurkuma, rakytník a další dostupné superfoods
  • méně cukru, více vědomého počínání a pozitivně nastavené mysli
  • bylinky a koření
  • rašelina/křemelína, osobně bych zařadil při půstu

Děkuju za váš čas, pokud jste dočetli až sem. Přece jen se to nahromadilo a vystačilo to na poměrně dlouhý text. Udělejte mi radost a využijte těch čudlíků dole, sdílejte. A já s vámi budu nadále také sdílet cokoliv, co mi přijde užitečné.

Pokud máte další tipy, které by se sem hodily, sem s nimi.

2018-03-18T20:37:31+00:00