Káva a kofein

“Nemám problém s kofeinem, mám problém bez něj.”

Nejpopulárnější psychoaktivní látka a druhá nejobchodovanější komodita na světě.

Káva

Kofeinová bublina se konstantně zvětšuje, kaváren přibývá a druhů přípravy kávy také. Od dob, kdy jsme díky zrníčkům lógru v zubech poznali, že jsme na mělčině až po dnešní soubor zkumavek a baněk ve stylu kávy pro kutily. Kofein nenajdeme pouze v kávě, ale pro účel tohoto článku a také pro fakt, že káva je ze všech možností nejrozšířenější, se ji budu držet. Mám kafe rád a v dnes ho piju v poměru 1:3 ve prospěch čaje, zhruba tak.

Ať jste kdo jste, v tom hrnku s tmavým nápojem máte s největší pravděpodobností směs Arabicy a Robusty. Arabica zabírá zhruba 75% světové produkce a je kvalitnější. Robusta se na druhou stranu dá pěstovat v nižších nadmořských výškách, protože díky vyššímu obsahu kofeinu (až třikrát tolik) je odolnější a odpuzuje hmyz. Nevím, jestli je to přenositelné na člověka a při vyšší konzumaci kávy se sníží procento komářích bodnutí, nicméně po fakt silném doppiu jsem tak nastartovaný, že komára sundám v letu jednou ranou za ucho. Robusta díky chemické odlišnosti bývá hořká, s ocasem a zemitá. Arabica ovocnější. Každým rokem se vyveze do světa až 6 miliónů tun kávy a každým rokem to stoupá. Tu nejlepší často zkupují Japonci.

Kofein účinky

V organismu působí kofein dvojím způsobem, centrálně a periferně. Tedy v mozku a dalších částech těla.

“Doháním kofeinem spánkový deficit, který vznikl nespavostí kvůli nadměrné konzumaci kofeinu.”

Přínosy

  • Zvýšení energie a koncentrace
  • Zvýšení výkonnosti
  • Podpora spalování tuků
  • Oddálení svalového selhání
  • Podpora regenerace (kofein + rychlé cukry = rychlejší doplnění glykogenu po tréninku)
  • Podpora anabolismu

Kofein zlepšuje do jisté míry také peristaltiku střev a umí omezt pocit hladu. Dalším bonusem je, že mírní příznaky některých migrén. A když to migrénu nezlepší, budete mít po kávě alespoň lepší náladu a náramně si tu migrénu užijete.

Další přínosy konzumace kávy

  • Díky antioxidačním účinkům snižuje káva riziko výskytu rakoviny dělohy.
  • Chrání játra před rizikem cirhózy.
  • Mírní deprese díky vylučovaným hormonům ovlivňujícím náladu.
  • Mírní astma díky zvýšené činnosti srdce a vyššímu krevnímu tlaku – uvolňují se průdušky.

Obsah kofeinu v kávě

Abychom tedy využili kofein ve svůj prospěch, je potřeba vědět jaká dávka je optimální a konzumací čeho ji získáme. Nejsnazším způsobem pro dávkování jsou beze sporu tablety, čímž ovšem ztrácíme ten prima rituál přípravy a pití kávy. Pro účely tréninku, nebo pro nekafaře je to ideální, proto se kofeinovým tabletám budu níže také věnovat. Při přípravě kávy je mnoho proměnných, které ovlivňují obsah kofeinu v nápoji. Alespoň nástřel toho, jak to zhruba vypadá je tady.

Dle wikipedie obsahuje šálek espressa cca 100mg kofeinu. Záleží ovšem na druhu kávy, její přípravě a nastavení mašiny, která je k přípravě použitá. Pro představu následuje pěkné podrobné měření s různou kávou z webu jaknakavu.eu.

Káva: Bolivia Jacinto Titirico (70 % Caturra, 30 % Typica), od pražírny Doubleshot, 7 dnů po pražení.
Mlýnek: konický, průměr kamenů 71 mm.
Okolní vlhkost: 57 %.
Síla stlačení puku: 20 kg.
Šálek: Inker Luna, předehřátý na 45 ° C.
Teplota okolního prostředí: 21,2 ° C.
Teplota vody dopadající na kávu: 93,2 ° C.
Doba extrakce: 29 vteřin. Bezedná páka. Průběh extrakce: předmáčení puku – preinfuze: 8 vteřin při tlaku 2,6 bar; pak se zapíná rotační pumpa: 21 vteřin při tlaku 8,7 bar.
Množství kávy před extrakci: 14 g [a].
Množství kávy po extrakci: 10,9 g [b].
Výsledná váha nápoje: 30,7 g [c].
Poměr extrakce [PE]: 45,6 % – dvojité ristretto.
Výnos extrakce (EY): 22,1 % ((14 g a – 10,9 b)/14 g a).
Celkem rozpuštěných látek (TDS): ~ 10,1 % ((14 g a – 10,9 b)/30,7 c).
Měření ukázalo, že šálek tohoto dvojitého ristretta obsahoval zhruba 223 mg kofeinu.

Káva: Tam Dem Espresso – jaro 2012 (40 % Bolivia Siete Estrellas, 30 % Rwanda Gishamwana, 30 % Brazil Celso & Gertrudes), od pražírny Doubleshot, 6 dnů po pražení.
Mlýnek: konický, průměr kamenů 71 mm.
Okolní vlhkost: 56 %.
Síla stlačení puku: 20 kg.
Šálek: Inker Luna, předehřátý na 43 ° C.
Teplota okolního prostředí: 21 ° C.
Teplota vody dopadající na kávu: 93,2 ° C.
Doba extrakce: 30 vteřin. Bezedná páka. Průběh extrakce: předmáčení puku – preinfuze: 8 vteřin při tlaku 2,6 bar; pak se zapíná rotační pumpa: 22 vteřiny při tlaku 8,7 bar.
Množství kávy před extrakci: 14 g [a].
Množství kávy po extrakci: 11 g [b].
Výsledná váha nápoje: 30,8 g [c].
Poměr extrakce [PE]: 45,6 % – dvojité ristretto.
Výnos extrakce (EY): 21,4 % ((14 g a – 11 b)/14 g a).
Celkem rozpuštěných látek (TDS): ~ 9,7 % ((14 g a – 11 b)/30,8 c).
Měření ukázalo, že šálek tohoto dvojitého ristretta obsahoval zhruba 233 mg kofeinu.

Pokud pijete filtrovanou kávu, obsah kofeinu bývá do 150mg u Arabicy a cca do 220mg u Robusty. V šálku espressa z domácích kávovarů Nespresso by mělo být přibližně 65mg kofeinu. Jak vidno, člověk aby poladil tlak v mašině, vlhkost ovzduší a čakry, aby získal představu dávky své oblíbené drogy. Pokud jste jako já a neřešíte každou nuanci, prostě si dejte espresso ráno a espresso před tréninkem. Pakliže nevnímáte účinky, zvyšte předtréninkovou kávu na doppio, tedy dvojité espresso. V případě, že jste ten tabulkový typ a chcete mít jistotu, že je všechno přesně, podrobte se kávovému procesu výše, nebo šáhněte po kofeinových tabletách. Tipy pro fajnšmekry: Malá lžička medu umocní účinek. Mléko zmírní a prodlouží účinek. Grepový fresh prodlouží účinek. Ten fresh bych na rozdíl od ostatního nelil přímo do kafe, chuťově je to nemilé.

Edit: Zaslechl jsem, že mléko s kávou může mít negativní dobad na bedra. Tedy způsobovat bolesti v bederní oblasti. To ještě prozkoumám. Pokud o tom něco víte, pište, komentujte.

Káva bez kofeinu

Tady se příliš nezdržím. Káva bez kofeinu obsahuje pidi zbytkové množství kofeinu, které ovšem nemůžeme brát pro účely stimulace před tréninkem vážně. Za účelem odstranění kofeinu se kávovým zrnům dopřeje buďto lázeň v methylenchloridu, nebo vodě o vysokých teplotách. První zbaví pouze kofeinu a při pití má následná káva lehce chemický ocas. Druhá metoda vyluhuje ze zrn prakticky vše a chuťově i nutričně je na nule.

Kofein tablety

Snadné dávkování bez dalšího zdržování. Když zadáte “kofeinové tablety” do vyhledávače, vyskočí vám ranec produktů. Cílem článku není srovnávací test. Já sám tablety nepoužívám a nemohu dát osobní doporučení. Při výběru bych vždy koukal na složení a kupoval co nejčistší možnou variantu. Tedy kromě pojiva a kofeinu už nic dalšího, jako jsou sladidla, příchutě a podobný balast. Jedna tableta ideálně okolo 200mg kofeinu. Určitě narazíte i na směsi s dalšími stimulanty jako jsou například Guarana, nebo i směsi s vitamíny. Fantazii se meze nekladou a sám jsem čistou Guaranu také zkoušel, přírodní, kterou jsem si doma sám mlel. Je potřeba brát v úvahu fakt, že všechny tyto látky postupem času vyžadují zvýšení dávky, pokud nejsou užívány přiměřeně a v patřičných chvílích pro umocnění výsledků z tréninku. Ve chvíli, kdy se člověk ocitne ve stavu, že bez tří káv a energy drinku nevydrží do večera, je někde chyba.

Kofein dávkování

Denní dávka kofeinu by neměla překračovat 600 mg. Při větším množství už se mohou dostavit negativní vedlejší účinky. U osob citlivých na kofein stačí dávka nižší, samozřejmě. Řekněme, že pro účely tréninku a všech benefitů spojených se sportem se bude potřebné množství kofeinu pohybovat někde mezi 200 – 600 mg. Nemusí to být zákonitě jednorázová dávka. Jako ideální vidím rozdělení nadvakrát. Ráno po probuzení a druhá před tréninkem. Během svého náročnějšího programu, kdy jsem méně spal a chtěl po těle vyšší výkony jsem pil silnou kávu hned po probuzení nalačno, což fungovalo skvěle, ale ne každý to snese. Můžete vyzkoušet.

Kofein abstinenční příznaky

Stejně jako u každé drogy se i u kofeinu v případě restrikce mohou dostavit abstinenční příznaky. U kofeinu bývají nejzávažnějšími příznaky bolesti hlavy až migrény. Mezi další se pak řadí ospalost, vyčerpanost a nervozita. Těmto abstinenčním příznakům se dá vyhnout postupným snižováním dávky, například o půl šálku denně.

Kofein předávkování

Že to na vás byla příliš silná káva poznáte poměrně snadno. Může se dostavit neklid, úzkost, třes v rukou, podrážděnost, svalové napětí a křeče, nespavost, bolesti hlavy, zažívací potíže a další. V horších případech se mohou objevit halucinace, zvracení a při opravdu těžké otravě dokonce epileptické záchvaty, ztráta vědomí a smrt. Smrtelná dávka kofeinu se pohybuje někde kolem 20-40 mg na kilogram tělesné hmotnosti.

 

Smrtí bych tenhle článek asi ukončil. V nejlepším se má přestat. Pokud máte tip na dobrou kavárnu, sem s ním!

 

2018-03-16T09:09:54+00:00